image

6 de zondag van Pasen

Liturgische tijd: Paastijd

Liturgische dag: 6e Zondag

Liturgische jaar: B

Auteur:  Dominicus Kamsma

‘Geweld eindigt waar liefde begint’ was vijftig jaar gelegen de slogan van Pax Christi. Op de affiche zagen we een roos die groeit uit het prikkeldraad. Het prikkeldraad symboliseert de pijn van geweld. Geweld en haat zijn overal om ons heen. We worden dagelijks geconfronteerd met nieuwsberichten over oorlogen en conflicten. ‘Geweld eindigt waar liefde begint’. Het begint met de pijn van geweld tot ons door te laten dringen.

Lees meer
image

5de zondag van Pasen

Liturgische tijd: Paastijd

Liturgische dag: 5e Zondag

Liturgische jaar: B

Auteur:  Hendrik Van Moorter

De parabel uit Joh. 15, 1-8 klinkt hard. “Iedere rank die geen vrucht draagt, snijdt hij weg.” Het gaat over ieder van ons. Maar is het beeld van de wijnstok en zijn ranken tegelijk ook geen mooi beeld dat oproept tot eenheid onder de mensen? Alle mensen als ranken verbonden met Jezus als wijnstok. Elke mens is bestemd om vruchten voort te brengen. Voorwaarde is om goed verbonden te blijven met de wijnstok. Zo niet verdorren we.

Lees meer
image

4de zondag van Pasen - Roepingenzondag

Liturgische tijd: Paastijd

Liturgische dag: 4e Zondag

Liturgische jaar: B

Auteur:  Marie-José Dusseldorp

Hij is er al weer enkele jaren, maar toch, de wolf is weer terug in de lage landen.Dat was in het begin, met grote vette koppen, voorpaginanieuws. Een bedreiging!Boeren en schaapherders op de barricaden. Afschieten!

En hoe vertederend de facebookfilmpjes met jonge wolvenwelpjes ook zijn, we hebben er de grootste moeite mee om te erkennen dat de wolf ook een dier is dat levensruimte zoekt.

Net als alle schepselen. Alles goed en wel, maar” Not in my backyard!”

Lees meer
image

Derde zondag van Pasen

Liturgische tijd: Paastijd

Liturgische dag: 3e Zondag

Liturgische jaar: B

Auteur:  Ineke van Cuijk

Het feest van Pasen – de Verrijzenis/het Paasmysterie – is zo’n groot gebeuren dat we de tijd krijgen om tussen Pasen en Pinksteren dat mysterie tot ons te laten spreken. In deze periode horen wij de verhalen waar de leerlingen de verrezen Heer ontmoeten en de Evangelist Lukas doet dat op zijn eigen wijze vanuit de intentie: hoe kan ik mensen – mijn tijdgenoten – die Jezus niet gekend hebben, tot geloof in deze Jezus brengen. Het gaat Lucas niet zo zeer om historische feiten maar om geloofswerkelijkheden.

Lees meer